Zoekers (ook wel aankoopklanten genoemd) zijn een belangrijk deel van jouw inkomsten als makelaar. Maar wat is nu een goede manier om aan nieuwe klanten te komen? Wij geven je belangrijke tips!
We gaan er gemakshalve van uit dat jij reeds een ervaren aankoopmakelaar bent en dat professioneel en kundig jouw klanten kan helpen. Er zijn een aantal goede manieren om aan nieuwe aankoopklanten te komen en een paar van deze heilige tips zetten we hieronder voor je op een rijtje:
Gebruik verkoopbezichtigingen
Verkoop bezichtigingen bieden een uitstekende kans om hier jezelf te profileren als kundige makelaar. Je kan bij kijkers die bij de verkoopbezichtiging aangeven geen interesse te hebben (in de woning die je dan aan het verkopen bent) een leuk gesprek aanknopen en doorvragen naar wat ze zoeken, hoe lang ze al zoeken en waarom het nog niet gelukt is. Vervolgens kan jij die kijkers jouw diensten als aankoopmakelaar vrijblijvend aanbieden.
Op het moment dat kijkers van een woning die jij aan het verkopen bent hierop bieden, maar ze zijn het niet geworden, dan biedt dit ook kans. Je moet ze eerste opbellen om ze het slecht nieuws mede te delen dat ze het niet geworden zijn. Vervolgens kan je vragen of ze open staan voor wat tips en adviezen. Als dat het geval is dan kan je eerst wat extra vragen aan ze stellen over hun zoektocht, waar ze naar zoeken, of ze al lang op zoek zijn en waarom het niet gelukt is. Vervolgens kan je ze oprechte tips en adviezen geven over hoe ze hun kansen een volgende keer vergroten. En natuurlijk is dit ook een uitgelezen moment om vrijblijvend jouw diensten als aankoopmakelaar aan te bieden.
Passie
Als je echt passie voor jouw vak hebt, dan praat jij hier vanzelf graag over in je vrije tijd. De meeste mensen vinden de huizenmarkt ontzettend boeiend (in goede en in slechte tijden). Jij bent de expert op het gebied van huizen en de huizenmarkt. Het gepassioneerd vertellen over jouw spannende avonturen op verjaardagen, sport, familieweekenden, school van de je kinderen, met je buren, et cetera, is een ontzettend goede manier om in jouw netwerk onder de radar bekend te staan als makelaar. Op het moment dat iemand een (aankoop)makelaar nodig heeft zullen ze steeds vaker aan jou denken.
Vindbaarheid
Waar jij nooit meer zonder de deur uit mag lopen zijn visitekaartjes. Bergen met visitekaartjes. Strooi ermee alsof het pepernoten zijn. De buren, ouders uit de klas van je kind, sportvrienden, vrienden van vrienden op verjaardagen; ze moeten jou weten te vinden. Je hebt dus ALTIJD visitekaartjes bij je. Ook al ga je een rondje hardlopen.
Buiten dat moet je zorgen dat mensen jou kunnen vinden. Zorg dat je goed vindbaar bent met naam, telefoonnummer en mailadres op minimaal de bedrijfswebsite van jouw makelaarskantoor én LinkedIn. Verder: voeg jezelf toe als contactpersoon in jouw telefoon met je volledige naam, bedrijfsnaam, functie (‘Aankoopmakelaar, Verkoopmakelaar en Verhuurmakelaar omgeving Haarlem en Amsterdam’), telefoonnummer kantoor, telefoonnummer mobiel, e-mailadres, kantooradres en URL van de bedrijfswebsite. Doe dit trouwens ook van al jouw directe collega’s. Op het moment dat je iemand spreekt die interesse heeft in jouw diensten, dan kan je ook die persoon jouw VCARD appen die ze met 1 druk op de knop kunnen opslaan in hun telefoon. De truc is dat je nu als ‘makelaar’ en ook o.a. ‘aankoopmakelaar’ in hun compleet telefoon staat en als ze over een jaar jou nodig hebben, dan kunnen ze jou nu veel sneller vinden in hun eigen telefoon onder ‘Floris’ of onder ‘Makelaar’.
Zorg op LinkedIn dat je je profiel helemaal up to date hebt en dat je in jouw ‘Headline’ zet dat je Makelaar bent, de regio waar je dat doet en welke diensten je doet. Daarmee word je veel beter vindbaar als makelaar in Google. In geval van de auteur van deze blog, ziet zijn headline in LinkedIn er als volgt uit:
“Register Makelaar-Taxateur in Haarlem-Amsterdam-Zaanstreek-Velsen I Ik heb je jouw huis verkopen, kopen, verhuren of laten taxeren”
Top of mind
Sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn zijn uitstekende tools om top of mind te blijven in jouw netwerk. Probeer hier 1-2 keer per week een leuke nuttige post op te zetten. Bijvoorbeeld een screenshot van een super goede beoordeling, de foto van blije klanten die de sleutel krijgen (mits je daarvoor toestemming van die klanten hebt), een link naar een nieuwe blog die jij hebt geschreven over jouw vakgebied, foto’s en een websitelink van een leuke nieuwe woning die je in de verkoop krijgt/hebt, etc. ZORG DAT HET GEEN OVERKILL WORDT! Je hebt mensen die 3 keer op een dag iets posten. Dat wordt echt te snel een overkill met gevolg dat het irritant wordt voor de mensen die jou volgen. Ca. 2 berichten per week is zat!
Dit versterkt samen met alle ‘offline’ inspanningen die jij doet (vertellen over jouw makelaarsavonturen op verjaardagen, sport, familie, etc.) dat je extra top of mind raakt op het moment dat iemand een makelaar nodig heeft.
Tevreden klanten
Met stipt op nummer 1 de beste manier op aan nieuwe klanten te komen is gewoon tevreden klanten. Laat je niet gek maken door allemaal dure en complexe marketing. Je moet gewoon je stinkende best doen en zorg dat je klant niet alleen tevreden is, nee….je moet zorgen dat je klant UITERMATE tevreden is over jouw dienst en daarmee FAN is geworden van jou als makelaar. Die klanten die dat zijn, schrijven een prachtige review en belangrijker nog, zij zullen jouw ambassadeur zijn die op verjaardagen, sport, bij andere ouders op school en bij hun familie en vrienden jou zullen gaan aanbevelen als makelaar. Laat niks aan het toeval over, verzwak niet in jouw dienstverlening (lever alleen maar topkwaliteit en niks minder) en werk met passie, oprechtheid, professionaliteit en integriteit. En wees altijd eerlijk en transparant, ook als je een fout maakt. Doe je dat, dan zullen er altijd voldoende klanten voor jou zijn!
Comments are closed.