Je hebt een huis verkocht. En nu? Dat is geen gekke vraag als je net begint als makelaar. Hoe het werkt leggen we je uit in het volgende voorbeeld:

Jij hebt net een huis verkocht. Dat wil zeggen: er is sprake van wilsovereenstemming. De koopovereenkomst moet nog worden opgesteld, gecontroleerd worden door alle partijen en getekend worden. 

Als er sprake is van wilsovereenstemming, zorg dat altijd dat je alle afspraken accuraat noteert in een ‘Bevestiging koop’ en deze direct nadat je de kopende partij blij hebt gemaakt aan ze mailt.

Direct te regelen wanneer een huis verkocht is

Wat ik zelf adviseer, is om de bevestiging koop al op te stellen nog vóórdat je de kopende partij belt om ze te feliciteren. De reden daarvan is, dat men vaak erg emotioneel (blij en opgewonden) is als je ze het goede nieuws gaat vertellen, en men essentiële details en dingen die ze moeten regelen/opsturen vergeten. 

Als jij de bevestiging koop direct na het telefoongesprek met de kopers kan versturen, dan maakt dat het voor iedereen gelijk duidelijk. Je bouwt verder deze bevestiging koop om voor de verkopers, en bevestigt ook aan hen per mail direct de koop. Dit voorkomt onduidelijkheden achteraf en versnelt het proces. 

Tevens is dit een mooie basis voor het opstellen van de koopakte én een mooi overzichtelijk mailtje voor de hypotheekadviseur van kopers die alvast het dossier kan opstellen. Zo kan een bevestiging koop er uit zien:

Voorbeeld mail koop bevestiging woning:

Beste ………………….,

Hartelijk gefeliciteerd met de aankoop van de woning aan ADRES.

In deze email zal ik je de overeenkomst bevestigen en over de vervolgstappen informeren.

Het volgende is overeengekomen:

Overeengekomen koop van de woning aan ADRES

  • Koopsom: € 320.000,- k.k.
  • Oplevering: 1 mei 2023 of zoveel eerder of later als partijen tezamen overeenkomen.
  • Bouwkundige keuring binnen de wettelijke bedenktijd of vóór tekenen van de koopakte
  • Een financieel voorbehoud van €300.000 tot 4 weken na tekenen koopakte
  • Waarborgsom: betaling aan notaris binnen 5 weken na tekenen koopakte
  • Roerende zaken conform lijst van zaken inclusief de overname van de gordijnen in de woonkamer

Je hebt van ons de volgende stukken ontvangen:

-Vragenlijst

-Lijst van zaken

-Bodemrapport

-Kadastraal uittreksel

-Kadastraal bericht

-Eigendomsbewijs

-Splitsingsakte

-Notulen VvE 2022

-MJOP

-Jaarrekening 2021

-Polis opstalverzekering

-Energielabel

-Meetrapport

-Aanslag gemeentelijke belastingen 2022

-Aanslag waterschapsbelasting 2022

Mocht je 1 van deze stukken niet hebben ontvangen, dan vernemen we dit graag direct van je per mail.

Personalia en ID:

Zou je ons het volgende z.s.m. vandaag willen aanleveren?

  • Volledige voor- en achternamen
  • Huidige woonadres, postcode, plaats
  • Geboortedata en geboorteplaats
  • Kopie of foto legitimatie (je mag de foto’s en het BSN-nummer onherkenbaar maken en er KOPIE VOOR VERKOOPMAKELAAR opschrijven)
  • Welke notaris (in een straal van 15 kilometer rondom het verkochte) wil je gebruiken?

Bouwkundige keuring:

Graag verneem ik uiterlijk morgen even wanneer je de woning bouwkundig willen laten keuren en ook door wie. We zullen dan ons uiterste best doen om onze agenda’s hiervoor flexibel te houden.

Koopakte:

Wij zullen de door jouw gekozen notaris verzoeken om de koopakte op te stellen.

Hij zal de concept koopovereenkomst sturen naar alle partijen en na akkoord van alle partijen kan deze getekend worden. Dit zal digitaal ondertekenen (DocuSign) gaan gebeuren.

Hypotheek en taxatie:

We willen je adviseren z.s.m. vandaag even jouw hypotheekadviseur op de hoogte te brengen van deze aankoop en ook te vragen of er een taxatie nodig is. In de meeste gevallen is er bij de koop van een woning wel een taxatie nodig. Het tijdig inschakelen van een taxateur wordt vaak nog wel eens vergeten waardoor de financieringsaanvraag vertraging oploopt. Daarom is ons dringende advies om als er een taxatie nodig is (volgens jouw hypotheekadviseur) deze z.s.m. in te (laten) schakelen. De taxateur kan met ons kantoor telefonisch contact opnemen om de taxatie opname in te plannen. Let er ook even op dat als je een verbouwing wilt meefinancieren, dat je dit direct moet aangeven bij de taxateur zodat hij/zij hier rekening mee kan houden.

Transport: 

Op de datum van transport gaan wij eerst naar de woning voor een eindinspectie en het opnemen van de meterstanden. Vervolgens gaan we naar de notaris voor het transport. 

Vragen die dus nu openstaan of moeten gebeuren zijn de volgende:

  • Graag ontvangen wij van jou de gevraagde persoonsgegevens.
  • Wie is jouw notaris of welke notaris wil je gaan gebruiken voor de overdracht.
  • Jouw hypotheekadviseur informeren over deze koop
  • Jouw hypotheekadviseur vragen of er een taxatie nodig is en zo ja deze taxateur z.s.m. regelen of door jouw hypotheekadviseur laten regelen.

We wensen je een hele fijne dag verder en we kijken uit naar jouw terugkoppeling.

Met vriendelijke groet,

JOUW NAAM

Conclusie

Om de vraag “Ik heb een huis verkocht. Wat nu?” dus te beantwoorden. Het eerste wat je moet doen is een ‘Bevestiging koop’ sturen. Dit zorgt ervoor dat er een duidelijk overzicht is voor de kopende partij en kunnen fouten voorkomen worden. Ook heb je een mooie basis voor de koopovereenkomst.

Ben jij benieuwd waar je op moet letten als verkoopmakelaar? Check dan onze blog: Verkoopmakelaar: waar op letten bij de verkoop van een huis?